Dida Delights

Kami bantu anda sediakan wedding doorgift yang unik, sedap & khas untuk tetamu di hari penting & istimewa anda.
Uniknya doorgift kami adalah seleksi kerepek & makanan tradisional yang disertakan bersama doorgift. Ia pastinya membawa nostalgia yang tersendiri untuk hari istimewa anda.

SMS @ WhatsApp ~ 019-906 1636 ~ Email: didadelights@gmail.com ~
Location: Bandar Baru Bangi, Selangor

Monday, February 10, 2014

Tutorial: How to Cover Choc Cake, The Easiest Way!

Hari ni kita nak kongsikan cara-cara nak cover atau curah chocolate ganache ke atas chocolate moist cake. Tajuk tu letak bahasa omputih sebab kalau nak letak dalam bahasa melayu cam panjang lak kan... 

Ini cara yang paling sempoi, untuk kita buat choc cake & nak makan kat rumah. 

Ini rupa kek yang dah masak. Sejukkan dulu kek ke suhu bilik dan keluarkan dari pan. Biasanya bahagian atas kek akan menggelembung sikit.

Untuk dapatkan permukaan kek yang rata kita mestilah potong bahagian atas yang membukit tu dulu. Caranya kita ukur tinggi mana yang kita nak kemudian tandakan dengan toothpick (pencungkil gigi). Camana nak ukur? Ala... guna pembaris je. Tapi pastikan pembaris tu bersih ye.

Lepas tu potong bahagian atas kek menggunakan pisau panjang. Kemudian letak kek dalam peti ais untuk sejukkan kek tadi dalam masa lebih kurang 20-30 minit.

Sementara itu, kita sediakan chocolate ganache. Untuk kali ni kita pakai chocolate ganache pre-prepared. So jimat masa. Biasa chocolate ganache pre-prepared/extra kita akan simpan dalam piping bag, macam kat atas tu. 

Apa yang perlu kita buat adalah picit keluar chocolate ganache tadi ke dalam periuk kemudian cair/panaskan guna kaedah double boiling. Bila chocolate ganache dah agak suam-suam boleh ready kan kek ye. 

Keluarkan kek dan curahkan chocolate ganache ke atas kek. Kalau untuk makan-makan kat rumah kitorang suka yang macam kat atas tu. Nampak comot-comot tapi tempting kan...

Inilah kek yang dah siap specially for my family. 

No comments: